اندیشه بان

اندیشه بان

جایی برای پاسداری از اندیشه
اندیشه بان

اندیشه بان

جایی برای پاسداری از اندیشه

حاشیه / اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

۱. زندگی بالا و پایین داره. این یک گزاره‌ی مسلم و غیر قابل انکاره. ولی چیزی که این وسط قابل بحثه اینه که واکنش ما تو بالا و پایین‌هاش چی هست و چی باید باشه. من فکر می‌کنم اکثریت آدما تو بالاهای زندگی، خودشون رو غرق در لذت و خوشی می‌کنن و همراه باهاش از فکرِ افتادن مجدد تو سراشیبی دچار وحشت می‌شن؛ و برعکس تو پایین‌های زندگی، خودشون رو غرق در افسردگی و غم می‌بینن و با امید به اومدن روز خوب و پایان بدبختی‌ها ذهنشون رو رام می‌کنن؛ اما آیا این واکنش‌ها واکنش‌های درستی هستن؟ به نظر من تا حدی اجتناب‌ناپذیرن و خیلی نمیشه منطقی با قضیه برخورد کرد؛ ولی چیزی که برام روشنه اینه که تو این غائله کسی وضع بهتری خواهد داشت که نسبت به همه‌ی این اتفاق‌ها و قبل و بعدش «علم» داشته باشه. کسی که «گم‌کرده راه» نباشه و بتونه به زندگیش از بالا نگاه کنه.


۲. جنگ شومه. با هیچ رنگ و لعابی هم نمیشه اون رو زیبا و موجه جلوه داد. منکر لزوم جنگیدن در مواقع خاص نیستم، ولی معتقدم باید همه کار کرد که این گزینه هیچ وقت روی میز نیاد. این غول نباید از شیشه بیرون بیاد، که اگه بیاد همه، دوست و دشمن دچار عذاب می‌شن.


۳. «آدمی همانگونه که احتیاج به یاری شدن دارد، به یاری رساندن هم نیازمند است.»    کتاب «دیروز امروز فردا» از دکتر اسلامی ندوشن


۴. «زیر پوست شهر» عبارت استعاری زیبایی که حتا کلیشه شدنش هم نمی‌تونه از عمقش کم کنه. نصف شب، وقتی که هیاهوی شهر می‌خوابه، تازه فقر و فساد بیدار می‌شه. بدن‌های تا کمر فرو رفته تو سطل زباله، روسپی‌های شرف فروش و معتادانِ در حال جون کندن، همه همین‌جا و در کنارمونن. نخوابیم تا اون‌ها بیدار نشن.


۵. اوضاع اقتصادی جالب نیست؛ از اون بدتر اوضاع اجتماعی، و از همه‌ی این‌ها بدتر اوضاع دینی. اسلام که در این سرزمین قدمت بالای هزار سال داره، امروز مرجعیتش رو از دست داده و مثل خیلی چیزهای دیگه، قربانی اهداف سیاسی شده. غمناکه که این میراث هزار و چند ساله، تو عصر ما و به دست ما و جلوی دیدگان ما داره نفس‌های آخرش رو می‌کشه. غمناکه!


۶. تو پست قبلی که قبل عید گذاشتم، نسبت به تورم چند‌باره‌ی پیش رو و لزوم سرمایه‌گذاری هشدار داده بودم. این بار می‌خوام یه کم دقیق‌تر توصیه به سرمایه‌گذاری بکنم. تو این اوضاع گنگ و پر از ابهام، بهترین کار، داشتن سبد سرمایه‌گذاری متنوعه. نباید فکر کرد که تو شرایط تورمی فعلی، سرمایه‌گذاری تو اوراقِ بدون ریسک و سپرده‌های بانکی بی‌فایده ست. حتما و حتما باید بخشی از سبد رو به این‌ها اختصاص داد؛ ولی خب البته نباید از سرمایه‌گذاری در طلا و ارز و سهام هم غافل شد.


۷. هرگز کسی این‌گونه فجیع به کشتن خود برنخاست که من به زندگی نشسته‌ام.     احمد شاملو