اندیشه بان

اندیشه بان

جایی برای پاسداری از اندیشه
اندیشه بان

اندیشه بان

جایی برای پاسداری از اندیشه

پیشنهاد / اسفندماه ۱۳۹۳

به روال هرساله‌ی وبلاگ دو پیشنهاد ثابت برای اسفندماه دارم؛ علاوه بر این دو پیشنهاد، سه پیشنهاد دیگه هم دارم براتون که در ادامه می‌گم. شما هم تو هر زمینه‌ای اگه پیشنهادی دارین حتما بگین تا استفاده کنیم.


۱. اولین و مهم‌ترین پیشنهاد این ماه‌ام اینه که برای خودمون یه کارنامه درست کنیم از سالی که گذروندیم. فکر کنیم و بنویسیم موفقیت‌هایی رو که تو این سال به دست آوردیم. شکست‌هایی رو که تجربه کردیم. آدم‌های جدیدی که وارد دنیامون شدن. آدمایی که از دنیامون رفتن. جاهای مهمی که رفتیم. کارهای مهمی که انجام دادیم.  کتاب‌ها یا فیلم‌ها و کلا چیزایی که از ته دل ازشون لذت بردیم و برامون مفید بودن. کارهای جدیدی که شروع کردیم؛ کارهایی که تونستیم به‌خوبی تموم‌شون کنیم. کارهای ناتموم‌مون.کارهای مثبت و پیشرفت‌هامون تو زمینه‌های دینی و اعتقادی. جهت‌گیری و تغییرات فکری‌مون. گناه‌هایی که مرتکب شدیم. کارهای خیری که انجام دادیم. فعالیت‌های اقتصادی‌ای که انجام دادیم و خیلی چیزای دیگه. وقت بذاریم. فکر کنیم و بنویسیم‌شون. واقعا می‌گم ارزش وقت گذاشتن رو داره. وقتی که همه این‌ها رو نوشتیم، خودمون منصفانه کارنامه‌مون رو نگاه کنیم و ببینیم آیا سال ۹۳ رو باید جزو سال‌های خوب و غنی عمرمون قرار بدیم یا جزو سال‌های عادی و یکنواخت و یا جزو سال‌های بد و کم ارزش؛ و اگر برای سال گذشته‌مون هم این کارنامه‌مون رو تهیه کرده بودیم، امسال رو با پارسال مقایسه کنیم و تغییرات‌مون رو ارزیابی کنیم.


۲. یک،دو و یا حداکثر سه کار مهم و سرنوشت‌سازی رو که در سال جاری باید انجام بدیم به خودمون یادآوری کنیم و اون رو به روی کاغذ (واقعی یا مجازی) هم بیاریم. همچنین بررسی کنیم که آیا کارهای مهمی رو که در اول سال برای امسال پیش‌بینی کرده بودیم، تونستیم به سرانجام برسونیم یا نه.


۳. همواره و بلاتوقف،کتاب یا مجله‌ای رو مفتوح داشته باشیم برای خوندن. بلافاصله بعد از تموم شدن یک کتاب، کتاب دیگه‌ای رو باز کنیم. درصورت تداوم این رفتار، به‌تدریج مطالعه برامون به شکل یک سنت و عادت درمیاد؛ و البته نه عادت کلیشه‌ای، که عادت لذت بخش.


۴. برای دوستان علاقه‌مند به علوم انسانی مجله‌ی بسیار پربار و غنی‌ای رو پیشنهاد می‌کنم که در زمینه‌های مختلف علوم انسانی مطالب جذابی داره. بخش‌های این ماه‌نامه عبارت‌اند از: تازه‌های اندیشه - یاد - سیاست - تاریخ - جامعه - اقتصاد - اندیشه - ادب - سینما و کتاب‌نامه.ماه‌نامه‌ی مهرنامه به سردبیری محمد قوچانی عزیز و فرهیخته پیشنهاد خیلی خوبی می‌تونه باشه.


۵. موسیقی بسیار زیبایی که در اختتامیه جشنواره فجر امسال هم زنده اجرا شد.

نام ترانه: رفتی

خواننده: علی زند وکیلی

ترانه‌سرا: رحیم معینی کرمانشاهی

آهنگ‌ساز: همایون خرم

پیانو: سامان احتشامی

دانلود




+ کام‌جویان را ز ناکامی چشیدن چاره نیست    

 بر زمستان صبر باید طالب نوروز را            

 سعدی